maanantai 6. huhtikuuta 2009

Tunturi kesäkuntoon + muuta spekulaatiota.

Koska Tunturia ei voinut valjastaa lastenistuimella, muokkasin sen lenkkikäyttöön. Eli pesin, vaihdoin kesäkumit ja poistin ylimääräisiä osia.

Kesäkumeiksi valikoitui Panaracerin RiBMo:t. Pitäisi olla todella hyvin pistosuojattu ilman järkyttävää painonlisäystä. 35 x 700 c painoa n. 500g. Komian näköiset ainakin olivat asennettuina.

Vaihdoin polkimiksi SPD:t kuten oli alkuperäinen suunnitelmakin. Eli ajelen vanhoilla kesäkengillä työ- ja maantielenkit. Eli Trekkiinkin vaihtunee vielä vanhat polkimet, kunhan kelit tästä vähän lämpenevät. (+50 g) Tarkoituksena siis käyttää Shimanon klosseja, kun niitä on vielä varastossa ja säästellä CB:n klossejä harrastuskäyttöön. Kesän aikana näkee vaihdanko syksyllä kaikkiin CB:t vai palaanko perati Shimanon käyttäjäksi. Yksi vaihtoehto olisi ostaa syksyllä uudet talvikengät maastoon ja käyttää vanhoja työmatkakenkinä SPD-klosseilla.

Ylimääräisiksi jäivät seuraavat osat: lokasuojapari (n. -170g), eturattaan suojamuovi (-60g) ja nastakumit (-900 g). Kevennystä ~1100 g. Vielä jäi muitakin turhia osia kiinni (mm. heijastimet, lamppu/lokasuoja pidikkeet, lukko ja soittokello). Jos käyn enemmänkin maantiellä, niin nämäkin irtonevat ihan jo katu-uskottavuus tekijöiden vuoksi. Varsinaista kevennysprojektia tästä ei tule ikinä, koska lähtötilanne on katastrofaalinen. Painoa jäi vieläkin semmoset 12,7 kg. Mullahan on tuota varten ollut varastossa jo pidemmän aikaa Ultegran? 8-pakka ja 39-eturatas ja jotkut ketjut. Näilläkin tullee vielä painonpudotusta jahka edelliset kuluvat loppuun (tällä hetkellä mitarissa reilu 7700 km.).

Jos Tunturissa olisi vaakasuorat dropoutit, tekisin siitä heti sinkulan, mutta kun on noi varaosatkin jo hankittuna, niin en taida viitsiä. Yksi vaihtoehto olisi tietty vaihtaa runko.

Varastosta löytyy myös Tunturin alkuperäiset vannejarrukiekot ja jarrut. Nuo työmatkalla hyväksihavaitut levyjarrut/vanteet ovat aivan törkeän painavat. Takakiekko painaa yli kilon ja etukiekkokin lähes 900 g. Vanhat kiekot olivat tosin muistaakseni aika pehmeät ja jarrupinta vähissä.

Jos ehdin joskus maantielenkille, niin täytyy puntaroida vaihtoehtoja uudelleen.

LISÄYS:

Tänään töihin lähtiessäni huomasin, että Tunturissa oli takakumi tyhjä, en ehtinyt tutkia oliko venttiili jäänyt vahingossa auki vai olinko tehnyt amatöörimokan kumin asennuksessa.

Ei kommentteja: