perjantai 30. lokakuuta 2009

Surly Pugsley

Myönnetään heti alkuunsa, että tämä pyörä on puhdas heräteostos ja oletettuna käyttötarkoituksena mielessä lähinnä "tyhmäpyöräily". Huomasin lähikaupan nettisivuilla (12.10) tarjouksen vanhalla värityksellä (purppura) olevasta Pugsleyn runkosetistä. Totesin, että siitä jos tekisi sinkulan, niin olisi aika pitkälti täydellinen vastakohta tuolle keventelyprojektille. Laskeskelin pikaisesti mitä tulisi hinnaksi perusosilla saksa-britti-hinnoilla ja päädyin yllättävän korkeaan hinta-arvioon. Pugsleyn erikoisvanteet ja -renkaat maksavat irto-osina suunnilleen maltaita. Oli aika lähellä että koko ajatus olisi tyssännyt siihen.

Ajatus jäi kuitenkin kummittelemaan takaraivoon. Laitoinkin muutaman päivän kuluttua lähikauppiaalle tarjouspyynnös kasatusta sinkulasta perusosilla. Vastaus tiesi menoa. Tarjous oli useamman sata €uroa halvempi kuin oma hätäinen arvioni. Mukana tuli alustava osalista, joissa ei juuri ollut valittamista. Muutamaa yksityiskohtaa tarkentamalla ajauduttiin nopeasti tilanteeseen, josta ei ollut enää paluuta. Etenkin kun oikean kokoisia runkoja oli jäljellä enää ilmeisesti 1 kpl (tietty!) . Tilaus tehtiin.

Tässä kohtaa ilmeni kuitenkin ikävä yllätys. Surlyn Large Marge Offset vanteita ei ollut saatavilla mistään. Tehtaan alustava arvio kertoi että menee ainakin kuukausi.

Toinen vaihtoehto vanteille on Vicious Cyclesin Graceful Fat Sheba kehät. Ne vaan painaa vielä enemmän kuin Surlyt ja laadusta on kuulunut moitteita. Kaiken lisäksi näitäkään ei ollut saatavilla.

Tuoreimman tiedon mukaan Large Margeja ei saa ainakaan 1-2 kuukauteen. Sheboja taas saattaa valmistua ensi viikolla ja toimitusaika siitä olisi noin pari viikkoa. Jos tämä varmistuu, eikä Surlyltä kuulu mitään varmaa siihen mennessä taidan tyytyä Sheboihin.

Spekseistä lisää tuonnempana kunhan kiekkohomma selkiytyy. Sen verran pitää sanoa, että paino lienee jossain 14 kg:n hujakoilla. Eli ei juurikaan Metaa painavampi, eikä edes yli tuplasti tohon nykyseen sinkulaan verrattuna.

torstai 29. lokakuuta 2009

1. Vihje.

Steel is real.

lauantai 24. lokakuuta 2009

Metaan syysrenkaat

Vaihdoin Metaan 2,4" Nobby Nicit, jotka ostin lähes käyttämättöminä eräältä MTB-Turun jäseneltä.


NN 2,25" --> NN 2,4"
1219 g --> 1377 g = +158 g
13,30 kg + 0,15 kg = ~13,45 kg

maanantai 19. lokakuuta 2009

Tunturiin nastat

Eilen asenettu uutuudenkarheat Marathon Winterit 35 mm leveinä 240:llä nastalla. Raporttia tulee, kunhan ensin saadaan kunnolla liukasta keliä.

Muissa vielä kesäkumit alla. Ei se talvi kuitenkaan vielä tule.

Viime syksynä F500:een laitoin nastat 1. marraskuuta ja esim. Trekkiin vasta 24 marraskuuta. Metaan nastat menivät peräti vasta tammikuun puolella.

torstai 15. lokakuuta 2009

Valoa tunnelin päässä

Nyt on muutettu, mutta vielä riittää hommaa. Lisäksi olen ollut pari viikko sitkeässä flunssassa. Parin viikon päästä varmaan ehtii taas lenkkeilemään. Juuri sopivasti alkaakin sää muuttumaan kurjaksi.

ps. Kalusto-osastolla "suuria" suunnitelmia. Kjeh, Kjeh.