tiistai 1. kesäkuuta 2010

Metan voimansiirron päivitys

Metan voimansiirrolla on kertynyt yli 3000 km:ä. Rattaat alkoivat olla ns. polkunsa päässä.

Vaihtoon menivät:
-takapakka Sram pg980
-ketjut Sram pc991 (kahdet, joita olisi tarkoitus kierrätellä)
-kampisatsi Race Face Deus XC

Tilalle tuli yllättäen täysin sama kokoonpano. Ilmeisesti olen ollut osiin tyytyväinen.

Lisäksi vaihdoin uuden takavaihtajanvaijerin, joka on ollut poikki vaihtajan mutterin juuresta viimeisen vuoden.

Kampien vaihto osoittautui yllättävän haastavaksi. Onnistuin vioittamaan pulttia, joka pitää kammet yhdessä. Muuten sillä ei olisi ollut väliä, vaihtoonhan ne on menossa, mutta kyseinen pultti toimii myös kammen ulosvetäjänä. Yritin kaikin mahdollisin keinoin saada kammet irti. Normi ulosvetäjä ei sopinut, leka ei auttanut, ruuvipuristin patentti petti, ylämäkeen runttaaminen ei vaikuttanut. Lopulta keksin kuitenkin sahata vioittuneesta pultista huonon osan pois. Eli sain kuin sainkin kammet pois oikeaoppisesti.



Eikä siinä vielä kaikki. Asentaessani uutta kampisettiä tuhosin vastaavan pultin uudestaan. Kierteet korkkasivat. Kierteet lähtivät vekkulina jousena irti pultista (ei tosin naurattanut siinä kohtaa). Kierteet irtosivat kampia paikoilleen kiristettäessä. Ilmeisesti käytin liikaa apinavoimia. Lainaus asennus ohjeesta: " Actual torque required to bottom-out RH crank may vary but this is a “hard stop” that will be very noticeable. It is not possible to “over-load” the bearings with the RH crank installation. The most important thing is to ensure that the RH crank bolt is fully bottomed-out, regardless of final torque requirement." Tähän nojaten väänsin niinkauan kuin pultti pyöri.



Lähikaupasta sai onneksi korvaavan. Kylläpä toimii nyt smoothisti. Melkeen tekisi mieli lähteä ihan Metalla lenkille.

Kammet: Deus XC 848 g -> 884 g = +36 g
Pakka: pg980 275 g -> 275 g = 0 g
Ketjut: pc991 286 g -> 287 g = +1 g

Ei kommentteja: