torstai 17. toukokuuta 2012

Karate Monkey (kasaus)

Usein pyörän kasaaminen lähtee rungonhankinnasta liikkeelle. Tällä kertaa ensimmäinen projektiin hankittu osa oli kuitenkin takaratas. Ratas on siis VeloSolo ratas, joka ruuvataan jarrulevyn tilalle. Tämä mahdollisti budjettihintaisten kiekkojen käyttämisen. Itse kasattuna tai customina ostettuna pelkkä takakiekko olisi helposti kustantanut koko setin hinnan. Ja olisivat olleet tod. näk. kamalan painavatkin. Fulcrumin Red Power XL kiekot jäävät juuri alle kahden kilon.

VeloSolo 16t ratas.

























Tilasin 16t ja 18t rattaat sekä yhden 2 mm välirenkaan, jolla sain ketjulinjan säädettyä suoraksi. Välitykseksi tulee aluksi 34 x 18t.

Koska runko on kirkuvan musta halusin mukaan vähän jotain muutakin kuin mustia osia, mutta en kuitenkaan mitään räikeitä värejä tällä kertaa. Mausteeksi laitoin vähän kiillotettua alumiinia. Kammet ovat Metan loppuunajetut uudella rattaalla, ja satulatolppa ProCraftin halpa ja painava alumiininen 20 mm setback putki. Oli muuten todella vaikea löytää mistään varastosta 27,2 mm alumiinin väristä satulatolppaa. Kaikkialta loppu. Ehkä päivitän joskus parempaan. Kolmas alumiinin värinen kohde on avaruudettimet. Nämä sain alumiinin värisiksi TSI menetelmin.
























Romukopasta kaivetuista alunperin mustaksi anodisoiduista avaruudettimista lähtee väri liukkaasti 10% NaOH -liuoksella. (NaOH - kylvyn kuplat ovat sitten vetyä eli ei askarrella avotulen vieressä, enkä suosittele hirveästi hengittämistäkään). Kylvyn jälkeen kiillotus pesuaineella ja sienellä ja lopuksi hetkeksi kiehuvaan veteen. Bling. Saa nähdä alkavatko tummua, kun ei ole varsinaista anodisointia tehty. Ainahan voi ostaa 3€:lla oikein tehdasvalmisteiset, mutta pientä TSI-projektia pitää aina olla.


Ei ollenkaan hullumman näköinen lopputulos. Yksinkertaisen pyörän voi näköjään rakentaa vaikka pataraudasta, niin lopputulos ei ole kauhean painava. Vaaka näyttää n. 10,3 kg.


FSA DH Single Speed ratas 34t ja Sramin 8 sp ketjut. Pesun jälkeen vanhoista Deus-x kammista tuli ihan uuden veroiset.

TuggNut on pakollinen varuste surlyn rungoissa, ainakin 9 mm linkkukiinnitys systeemin kanssa.

On-One Mary Bar. Trollin vänkyrän innoittamana lisää kunnolla taivutettuja tankoja.

+ 1 valmis fillari
- 1 ketjunkatkaisija (seuraavaksi hankin kyllä kunnollisen työkalun en kestä noita vitun rimpuloita)

2 kommenttia:

Matti kirjoitti...

Tulipas siitä hieno. Sulla rupee tuota fiksiä nyt kertymään. Ja kaikki alkoi vain viattomasta takakiekon lainasta.

Ettäkö muka porttiteoria ei toimi?

(tarvii tulla hakemaan se kiekko, niin saan oman keksinnön taas ajokuntoon...)

Jarkko kirjoitti...

kiitos,kiitos.

Joo. Alkuun se olikin ihan viatonta, mutta nyt tarvii aja märässä juuraakohelvetissä, että saa saman fiiliksen.

Tuolla se kiekko roikkuu seinällä, saa tulla hakemaan.