sunnuntai 19. huhtikuuta 2009

F500 muokkaus lenkkikäyttöön (päivitetty)

Aikaisemmat spekulaatiot 1 ja 2.

Shoppailin vähän vaihto-osia Tunturiin, josko niillä siitä saisi maantielenkkeillyyn paremmin sopivamman. Taktiikkana oli ostaa halvinta sopivaa palikkaa, koska en hirveästi haluaisi satsata tähän pyörään. Jos joskus maantiepyöräily alkaa innostamaan enemmän, niin ostan oikean maantiepyörän.

1. Stemmi:
Ylivuotinen Easton E50 90mm +/- 6° . Eli 10mm lyhempi kuin vanha. Vähän on semmonen fiilis ollut, että tanko olisi aavistuksen liian kaukana. Tarkoituksena kokeilla aluksi stemmi alaspäin asennossa.

2. Satula:
Selle italian Shiver tuli halvalla vastaan. Heräteostos oikeastaan, mutta alkuperäinen noname penkki ei ole mikään loistava.

3. Vaihtaja:
Voimansiirtovaraosat (Ultegran 8sp pakka, ja 39t eturatas) saavat kaveriksi Tiagran superlyhyen takavaihtajan. Valitettavasti hopeinen, mutta menkööt. Pelkkien rissojen hankkiminen osoittautui sekä kalliiksi, että hankalaksi vaihtoehdoksi.

4. Poistettavia osia:
Lenkkeilyä varten tuosta voi vielä irrottaa ainakin lukon, sekä heijastimet. Soittokello siirtyikin jo Trekkiin :) Lampputelineet ja lokasuojienpidikkeet voivat olla vielä hyödylliset. Samoin kuin pumpun teline. Levyjarrullisena pysynee jatkossakin.

5. Tanko (lisäys):
Semmonen piti vielä lisätä, että olen mietiskellyt jo pidempään, että tanko saattaa olla jonkun sentin turhan leveä. Tätä täytyy pohdiskella lisaa kunhan ensin saa muut osat asennettua.

6. Muuta:
Löytyyköhan varastosta keulaputken korokerenkaita? Tunturissa kiinniolevista on hilseillyt ikävästi maalit. Voisi tietty kokeilla myös maalata, kun sen stemmin irrottaa joka tapauksessa. Satulaputki on myöskin joko alunperinkin huonosti maalattu tai haalistunut (ei voi muistaa). Kiekotkin on kuluneet, mutta niiden maalaaminen olisi jo liian työlästä.

Sitten tarvitsisi enää löytää aikaa ja motivaatiota maantielenkeille. Olen aatellut, että maantielenkeillä voi käydä, jos on aikaa vaan lyhyelle lenkille. Toisaalta olisi hyvää reeniä Tahkoa ja etenkin kangasalaa ajatellen, jos ajelisi myös pidempää lenkkiä. Ties vaikka menisi tänä vuonna vihdoinkin Myllyyn. (Jaa ei tartte tänäkään vuonna, kun on samana viikonloppuna kuin Kangasala, Toim Huom.)

2 kommenttia:

Antti Härö kirjoitti...

Kun olet muokkaillut kyseistä Tunturi F500 niin olisiko osannet sanoa saako kyseisestä pyörästä muokattua ajoassentoa pystymmäksi? Tuli vastaan kyseinen pyörä oikean kokoisella rungolla mutta en haluaisi ihan maantiepyörän ajoasentoa. Oma vanha H320 runko on liian iso (59) niin sille korvaaja etsinnässä.

Jarkko kirjoitti...

Muistaakseni tuossa ei alunperin ole kovin matala asento, mutta pystymmän ajoasennon saa aikaiseksi jyrkemmällä stemmilä tai riser tangolla. Riser tangot on yleensä tarkoitettu maastopyöriin, eli stemminvaihto voisi olla helpompaa. On olemassa myös säädettäviä stemmejä.

Varmista kuitenkin tangon paksuus (tod näk. 25,4mm tai 31,8 mm) ennen kuin hankit uusia osia.

Esim:

http://www.bike-discount.de/en/buy/ritchey-comp-v2-stem-30-31%2C8-mm-black-16293/js-1/wg_id-480

ja

http://www.bike-discount.de/en/buy/truvativ-hussefelt-riserbar-comp-20mm-rise%2C-31%2C8mm-black-160707/wg_id-499