maanantai 5. toukokuuta 2014

Kesäksi kuntoon (osa 2)

Kesän koitos lähestyy ja odotus on kova, mutta treenaaminen on olut viimeaikoina aika vähäistä. Olin itse reilun viikon kipeänä. Ja kun muukin perhe sairasti, huhtikuun loppupuoli meni hukkaan. Huhtikuun kilometrit: päätä huimaavat 294. Vähän tehokkaampaa tarttis olla. Täytyy toivoa treenimielessä ehjää toukokuuta.

Viikoloppuna pääsin sentään jo lenkille. Pyörähdin Paraisilla, jossa en ole jostain ihmeen syystä ennen koskaan käynytkään. Ihan kaunis saari, vaikka ei ollut lehdet vielä puissa. Täytynee käydä kesällä uudestaan. Saariston rengastien surullisenkuuluisa pyörätiekin tuli viimein katsastettua ja ihan kuten ennakkotiedot antoivat olettaa se on lähinnä vitsi maantiepyörällä ajettavaksi. Peregrinellä se oli kuitenkin ihan mukava cyclobaana. Lenkille sain mittaa 101 km. Aikaa kului evästaukoineen n. 4,5 tuntia, eli vaukti oli varsin pk:ta. Ajon aikaista keskaria ei tullut katsottua, kai se nyt yli 25 oli kumminkin. Yllättävän tyhjiksi meni jalat, mutta laitan sen flunssan jälkioireiden piikkiin.





































Lihaskunto puolella olen edelleen, saikkua lukuunottamatta, jatkanut säännöllisesti punnerruksia, pohkeiden, selän, vatsan ja kylkien liikkeitä.

keskiviikko 16. huhtikuuta 2014

Peregrinen retkivarustelu askartelu juonenkäänteellä

Peregrineen piti hankkia tarakka kaikkia Eeppisia retkiä varten. Tarakan piti olla levyjarru-yhteensopiva, siro, kevyt ja väritykseen sopiva. Kävin koko netin läpi ja päädyin Tubuksen Discoon, joka läpäisi vaatimukset (Tommille kiitos vinkistä). Tarakka on alumiinia ja sitä saa mustana ja hopeisena, joista jälkimmäinen oli itsestäänselvä valinta, joka sopi kokonaisuuteen kivasti.

Mutta... pettymys oli suuri kun Saksalaisten hopea olikin ankea harmaa, vaikka netin kuvissa olikin ihanan kiiltävä.
Hirveä "hopea"

Sisäinen värikoodaaaja ei voinut kelpuuttaa moista silmää särkevää epäkohtaa. Oli selvä, että homma menisi TSI-osastolle. Ensimmäinen vaihtoehto oli tehdä siitä kiiltävä poistamalla anodisointi natriumhydroksidilla ja kiillottamalla alumiini mahdollisimman hyvin ja suihkauttaa vielä joku kiiltävä lakka päälle. Tarkemmat tutkimukset osoittivat, että ko. katiska on maalattu eikä anodisoitu. Maalinpoisto hinkkaukseen ei ollut intoa, joten vaihtoehdoksi jäi maalaaminen.

Pohjatyönä vain kevyt hionta kohtuullisen hienolla hionta tyynyllä.

Kevyesti hiottuna mattapintaiseksi
Kun maalaamaan kerran piti ryhtyä, niin rungon väriä lähdin tavoittelemaan. Maalaus foorumeita kahlaamalla ja lopulta maalikaupan neuvojen perusteella päädyin sävytettyyn Miranoliin. Vaikka ensimmäinen suunnitelma oli hankkia sävytetty spray, mutta se osoittautui hankalammaksi/kalliimmaksi kuin ajattelin, joten edessä oli työläämpi pensselöinti projekti. Värin sävy saatiin maalikaupan hienolla avustuksella arvottua mittaamalla värisävyä tarkoitukseen löytyneellä sävymittarilla suoraan pyörän rungosta. Kiitos Turun maalitukun loistavalle palvelulle.

Ohensin maalia aavistuksen lakkabensalla (arviolta 5%) ja sipaisin tarakkaan kaksi ohutta kerrosta väriä. Kerrosten välillä maali kuivui 24h, lisäksi tarakka piti maalata kahdessa osassa kun sitä ei oikein saanut mistään roikkumaan tai kiinni niin, että olisi saanut maalattua kerralla kokonaan.


Maalausjäljestä tuli omilla kriteereillä yllättävän siisti. Tarkkaan katsomalla siinä on paikoin pientä TSI jälkeä havaittavissa, mutta ei pahasti.

Entä se väri. Sekin osui tyydyttävän lähelle oikeaa. Runko on ihan aavistuksen punaisempi ja tarakka vivahtaa enempi ruskeaan. Kuvista eroa ei edes huomaa. Lopputulokseen olen kokonaisuutena erittäin tyytyväinen, lisäksi pieni askarteluprojekti oli varsin mukava. Kustannuksetkin jäivät aika mataliksi (10€ maali ja 4€ pensseli) ohenninta löytyi ennestään ja bonuksena rungon paikkausväriä jäi yli isommankin naarmun paikkaamiseen.



sunnuntai 2. maaliskuuta 2014

Yöretki

Käytiin poikain kanssa pienellä yöretkellä Kurjenrahkalla. Yöretken tarkoitus oli juhlistaa Tonin hienoa saavutusta Rovaniemi150 kilpailussa.

Pugsleykin pääsi pitkästä aikaa tosi toimiin. Itse ajoin lauantai-illaksi tapaamispaikalle pyörällä. Melkein olin ehtinyt jo unohtaa miten mukavaa kyytiä vanha sotaratsu tarjoaa. Maisemareittiä ajaen matka kertyi 42 km.







Vajosuolta ajeltiin Peterin ja Tonin kanssa noin tunnin verran Töykkälän laavulle. Maasto oli odotuksiin nähden yllättävän kuivaa ja polkujen pohjakin oli kova. Hienoa ajoa.

Peter kuvailemassa polkua.


Laavulla autolla/kävellen paikalle saapuneilla Tommilla ja Pekolla olikin nuotio viittä vaille valmiina.



Iltaa vietettiin tähtitaivaan alla nautiskellen eväitä ja juotavia vanhoja urotöitä muistellen ja uusia suunnitellen, tiukkaa TechTalkkia tietenkään unohtamatta.



Aamulla nautiskeltiin aamupalat ja pakkailtiin leiri kaikessa rauhassa. Ajelimme rauhakseen takaisin vajosuolle samoja reittejä. Suoritimme vajosuolla pakollisen lintutornivisiitin, Peterin ja Tonin ottaessa tapansa mukaan paljon loistavia kuvia. Kannattaa käydä katsastamassa heidän blogit.




Vajosuolta ajelin reippaasti lähes suorinta siirtymämarssia kotia kohti. Retken kokonaispituudeksi tuli ihan kelvolliset 93 km.

Hienoo.

perjantai 28. helmikuuta 2014

"Kesäksi kuntoon" -projekti

Loppuvuosi meni Mammuttimarssin jälkeen täysin laiskotteluksi motivaation lopahtaessa kokonaan. Säät oli paskat, pitkittynyttä flunssaa ja mitä niitä nyt on tekosyitä. Ei napannut tehdä edes päivitystä tänne.

Alkanut vuosi on kuitenkin lähtenyt ihan kivasti liikkeelle. Tammikuussa tuli kolmen vimeisen viikon aikana pyöräiltyä itselle talvikuukaudeksi kohtuulliset 669 km.
Tammikuun hyvän fiiliksen pohjilta tuli siis ilmottauduttua Tahkon kuninkuusmatkalle. Olen edelleen melko varma, että 240 km ei mene pelkillä vanhoilla pohjlla, joten tarttis tehrä jotain...

Helmikuussa pyöräily on jäänyt taas vähemmälle. Rajoittunut lähinnä työmatkoihin pienillä sakkolenkeillä ryyditettynä (keli on ollut niin vitumaista jne, jne). Pyöräilyn sijaan on tullut käytyä vähän uimassa ja juoksemassa. Lisäksi aloitin helmikuussa jonkin sortin lihaskuntoremontin. Tarkoitus olisi suorittaa, mutta perus liikkeitä tasaisesti toistettuna. Erityisesti keskivartalo on aivan liian huonossa kunnossa.  

Aattelin että josko tänne kirjoittelemalla saisi ylläpidettyä harjoitusmotivaatiota.

Lihaskuntoremontti sai alkunsa punerrushaasteesta, jossa totesin, että mulla ei ole lihaksia muualla kuin vähän jaloissa. Helmikuussa on siis tullut punnerrettua enemmän kuin viimeisen 5 vuoden aikana yhteensä.
Punnerruksen hyväpuoli on, että se tehoaa käsien lisäksi myös keskivartaloon, kun pitää punnerrusasennon tiukssa paketissa.

"kuntopiiri" on tarkoitus hoitaa pienissä osissa TV-Shop tyyliin arjen lomassa, jolloin lihaskunto paranee kuin itsestään.



lauantai 22. helmikuuta 2014

Kauden haaste

Koska tyhmä ei opi, ilmottauduin Tahkon 240 km matkalle.

Tahko MTB on taas perinteisesti kesäkuun viimeisenä viikonloppuna. Eli 4 kk olisi aikaa reenata kuski kuntoon. Saattaa olla että tämä matka vaatisi jo jotain systemaattista harjoittelua perinteisen "ajellaan mitä huvittaa ja hauskalta tuntuu" -metodilta, joka riitti vielä 180 matkan selattämiseen ihan hyvin.

Perheellisen on kuitenkin hankala tehdä mitään systemaattista, mutta niin pitkiä lenkkejä kuin vain suinkin mahdollista on pyrittävä kevään mittaan ajelemaan. Motivaation määrä tietty korreloi vahvasti mahdollisuuksia. Ainahan voi ajaa vaikka yöllä, jos vaan into riittää.

240 km kisahan alkaa yötä vasten klo 24.00. Läpiyön ajamisesta on onneksi kokemusta kahden edellisen syksyn Mamuttimarsseilta, joissa matkan pituudet on suunnille samoissa lukemissa. Tahkolla tietty on sitä ylämäkeä, joka vie voimia, mutta toisaalta Tahkolla on loistava huolto, valoa ja lämmin, joista mitään ei ole Mammuttimarsissa.

Aikaa reitin suorittamiseen on 20 tuntia. 180 km meni aikaan 13 h ja 23 min. eli yhteen lisä kierrokseen olisi aikaa peräti 6,5 tuntia. Kierrosajat viime vuodella olivat n. 4h 5min, 4h 32 min ja 4h 46min. Jokainen kierros oli siis vain 15-20 min pidempi kuin edellinen. Suoralla laskukaavalla aika menisi jonnekin 19 tunnin paikeille.

Hyviä reenivinkkejä otetaan vastaan. :)

lauantai 1. helmikuuta 2014

Peregrine sisäänajettu

Vajaassa parissa viikossa ehti kertyä reilu 300 km ajokokemusta Peregrinellä. Yleensä en turhia  innostu, mutta onpa perhanan hyvä kulkemaan!

Kevyttä analyysiä:

EBB
Toiminut ilman että sen olemassa oloa huomaa. Ei naksu ei kitise.
Säätö aiheuttaa yllättävän paljon komplikatioita vaihdepyörässä, erityisesti etuvaihtajan kanssa. Säädölle tosin ei ole mitään tarvetta kunhan oikea asento löytyy, sinkulassa varmasti todella kätevä..

Geometria
Runko on aika lyhyt joka sopii mulle hyvin, mutta lyhyestä rungosta ja muhkuista renkaista on luonnollisesti seurauksena, että "toe overlappiä" on aika reilusti. Aiheuttaa haittaa tosin vasta teknisessä kivikossa, jossa joutuu vispaamaan todella tiukkoja mutkia. Ei missään nimessä muutenkaan Peregrinen onminta maastoa.
Runko on myös melko korkea. Jalkautuminen syvään hankeen saattaa olla jännää.

Komponenteistä
-105 STI kahvat ovat talvihanskoilla aavistuksen kömpelöt, mutta kesällä varmaan kivat.
-Woodchipper istuu käteen mukavasti. Osista enakkoon eniten jänskätti juuri tangon toimivuus. Tulee ajettua pääsääntöisesti alaotteelta. Ohjaamon olen säätänyt melko lyhyeksi ja droppi ei ole suuren suuri. Ainut moite tulee siitä, että haluaisin kavojen olevan vähän enemmän pystyssä, mutta sitten alaotteelta ei saa luonnollista otetta jarruista.
-Panaracer Commet XC hardpack 2,1" kumit toimivat juuri niin kuin toivoin. Jäätävä rullaus ja hyvä pito jopa lumella. Isohko ilmatila vaimentaa pahimmat tärinät hienosti.
-Nelikanttikeskiö ja Stronglightin kammet ♥

keskiviikko 22. tammikuuta 2014

lauantai 18. tammikuuta 2014

Muuttohaukka testiajossa.

Tämän näköinen siitä sitten tuli. Stemmi tulee varmaan vielä vaihtumaan hopeiseen, kunhan sopiva mitta saadaan haarukoitua. Satulaputkikin on lainassa Apinasta. Muuten alkaa olla valmis.

Nopean kuvas/tekniikka -testiulkoilun perusteella aika jännä laitos. Ajoasento ja kahvat vaativat vielä hienosäätöä. Huomenissa kunnolliselle koeajolle.

Eteisessä odottelemassa uloslähtöä.


Paistatttelemassa.
Renkaat (Panaracer Comet XC 2,1) ovat "muhkummat" kuin olin alunperin toivonut.
Mahtuvat ihan hyvin runkoon, mutta saattaa olla, että vaihtuvat kapeampiin joskus.



































torstai 16. tammikuuta 2014

Muuttohaukka (osa III)

Ohjainlaakerin kuppien asennukseen tarvitaan PRO tason työkalut.




























Samoin kuin Crown Racen paikoilleen "prässäämiseen"













Sramin 10 pakat on melko kauniita ja mietityn näköisiä jopa hintahaitarin alapäässä pg1050.













Osia alkaa pikuhiljaa löytää paikoilleen.


keskiviikko 15. tammikuuta 2014

Muuttohaukan osia (Osa II)

Satulaksi tyyliin sopi oikeastaan vain perinteinen nahkainen istuin.


Ohjaustanko tulee olemaan Salsan Woodchippper.













Ohjainlaakeriksi vekkulin näköinen M:PARTS elite.













Kiekot Superstarcomponentsilta hopeisin navoin ja pinnoin.


























maanantai 13. tammikuuta 2014

Muuttohaukan osia (osa I)

Nykyiset ulkoisilla laakereilla varustetut perus (=shimano ym.) kampisetit eivät oikein tyylillisesti sopineet Peregrineen. Omaa silmää (ja lompakkoa) mielyttävien kampien hakeminen oli yllättävän hankalaa. Onneksi sain vinkin Stronglightin kammista, kiitti Toni. Nämä sopivat kaavailemaani kokoonpanoon hienosti. Rattaat ovat 34 ja 48 piikkkiset.

Stronglight Impact Compact








Kammet ovat vanhaa, hyväksi havaittua, nelikanttimallia. Keskiöksi löysin tyylikkään Genetic Karyotype laakerin. Melkein harmi, että se asennetaan näkymättömiin.

Genetic Karyotype 


Painokaan ei ole nelikanttikanttisetiksi mikään paha laakereineen 885 g. Tämän projektin osien speksaamisessa paino ei kuitenkaan ole kovinkaan korkealla tärkeysjärjestyksessä.





sunnuntai 5. tammikuuta 2014

Muuttohaukka

Uusi vuosi, vanhat kujeet. Eli projektia pukkaa.

Singular Peregrine


Singularin runkoja olen kuolannut jo pitkään. Cyclocrossarikuumetta on ollut päällä jo syksystä asti. Surlyn Straggler on ollut ostoskorissa pitkään, mutta on jäänyt syystä tai toisesta viemättä kassalle. Ehkä ostohaluja on vähentänyt Stragglerin, olkoonkin, että se on terästä ja hassun värinen, tavanomaisuus. Ja se fakta, että kellarissa on jo nyt 3 Surlya ei välttämättälisännyt omistamishalua :/

Tarkoitus rakentaa jonkin sortin monstercrossari. Vaihteelinen, kippurasarvi, kapeahkoilla hyvinrullaavilla 29 kumeilla olisi alustava tavoite.  Hauska nähdä miten toimiva tästä lopulta syntyy. Valmiudet monipuoliseen käyttöön on ainakin paperilla hyvät.

tiistai 24. joulukuuta 2013

Joulua



(C) Tommi Jansson

perjantai 4. lokakuuta 2013

Talvi saa tulla

Uudet Laken mxz303 talvikengät ahtaaksi käyneiden Shimanojen tilalle. En tiedä onko kengät kutistuneet vai jalka lättääntynyt. Vähänkään kovemmilla pakkasilla ei enää tarkene, kun ei mahdu kuin ohut sukka mukavasti.

Vaikuttavat äkkiseltään lämpimiltä ja hyvin istuvilta. Pukeminen on huomattavasti helpompaa kuin vanhojen. Boa-kiristyssysteemi avaa kengän kunnolla auki, eikä jalkaa tarvitse survoa kenkään. Toivottavasti boa kestää pakkasta. :)

Mukana tuli myös pohjaan asennettavat nastat. Pohjan kuvio on muutenkin aika rouhea.


Uudet kengät kokoa siro 46.


maanantai 1. heinäkuuta 2013

Tahko 180 km päihitetty

Selvisin Tahkon 180 km matkasta kunnialla. Maalilinjan ylitin ajassa 13h 23min 51s. Mahtava tunne.

Ilmeisesti kaikki palaset osuivat niin nappiin kuin omista lähtökohdista on mahdollista. Suoritus meni yllättävän tuskattomasti. Eihän se koko matkaa nyt varsinaisesti hyvältä tuntunut, mutta missään vaiheessa eteneminen ei muuttunut samanlaiseksi taisteluksi kuin monena vuonna lyhyemmillä matkoilla on käynyt. Kovempaa ajamalla tämänkin puutteen olisi tietty ratkaissut. Kunnon kesto ja nopeus yllättivät, sillä pidemmät ajot olivat jääneet todella vähälle kevään ja alkukesän aikana. Pääasiassa max 3-4 tunnin lenkkejä maastossa tai maantiellä 1-2 kertaa viikossa. Toisaalta en ollut kevään aikana kertaakaan flunssassa, joka on perinteisesti ollut tapana aina ennen Tahkoa.

Reitille lähdettiin 5.00 lämpötilan ollessa mielyttävä 17 astetta. Ensimmäinen 60 km oli tarkoitus ajaa ihan rauhallisesti kelloa toijottamatta ja mahdollisimman taloudellisesti. Ajo tuntui tässä vaiheessa vielä hämmästyttävän helpolta. Tunkata ei tarvinnut kuin kinahmien nousuissa. El Grandekin nousi kokomatkan kuin itsestään. Tunnelman ollessa korkealla lähdin reippaasti toiselle kierrokselle. Sään ja vapaan reitin ansiosta kierrokseen kului yllättäen "vain" 4h 5min, joka ei ole montaa minuuttia parasta yhden kierroksen aikaani hitaampi.

Ajoitus osui tuurilla täydellisesti nappiin sillä kakkos kierrokselle lähdin klo 9.10, eli juuri kisakuskien ja 120 ajajien perään ja 10 min etumatkalla seuraavaan lähtöryhmään. Alun siirtymällä olisi tehnyt mieli avata kaasua, mutta hoin itselleni kokoajan, että rauhassa, rauhassa, hissun, kissun. Vain muutama nopeampi kuski sai minut kiinni ennen Kinahmi I nousua, eli sain ajaa taas Kinahmin huipun ja laskun ihan rauhassa. Toisessa huoltopisteessä sain kiinni 120 km ajajien peräjoukkoa ja tästä eteenpäin oli jonkin verran ajoseuraa. Missään vaiheessa polkujen kuitenkaan ruuhkautumatta. Lämpötila, joka tässä vaiheessä oli noussut jo hellelukemiin, alkoi vaikuttaa. Olen erityisen herkkä auringon paahteelle, kuten varmaan suurin osa muistakin suomalaisista. Kinahmi II nousussa reidet alkoivat vähän kramppailla ja jouduin venyttelemään taivaan portaissa. Tästä alkoi matkan vaikein osuus, jonka aikana joitui varomaan liikkeitään. Ajelin sitkuttamalla ja "nautiskelin" merisuolaa ja salmiakkia ja yritin juoda varovasti, sillä imeytyminenkin oli alkanut tökkiä. Kuumuus alkoi tuntua todella pahalta ja kone alkoi keittää. Kaadoin huoltopisteillä vettä reilusti päähän, jotta sai edes vähän pahinta ylilämpöä pois. Krampit eivät juurikaan vaivanneet ja eteneminen onnistui koko ajan kohtuullisella vauhdilla ja toisen kierroksen kääntöpaikalla olin ajassa 8h 37min (joka on muuten sattumoisin oma ennätykseni 2 kierroksella). Toiseen kierrokseen kului 4h 32min. Kääntöpaikalla istuskelin hetken varjossa ja nautiskelin sinne jättämäni cola tölkin, joka maistui ihanan viileältä vaikka oli varmaan yli 20 asteinen. Kysyin itseltäni, että olisiko ehkä järkevä jättää tähän? Vastausta ei kuitenkaan kuulunut joten napasin matkaan evästäydennykset ja jatkoin matkaa.

Kolmannen kierroksen alkusiirtymä tuntui aika väkinäiseltä, mutta josain kohtaa ennen Kinahmia taivaalle saapui kuin taikaiskusta pilvimassa. Neste oli hissuttelun ja suolan ansiosta alkanut vihdoinkin imeytyä. Kävin kusella ja fiilis parani todella nopeasti. Tiesin jo tässä kohtaa vanhasta kokemuksesta, että tulen selviämään maaliin, ellei tule kalustorikkoa tai jotain hölmöä loukkaantumista. Ajelin koko loppumatkan todella hyvällä fiiliksellä ja pikkuhiljaa vauhtia nostaen. Viimeisen kierroksen aikana napsin tasaisesti väsyneimpiä 120 km ajajia nousuissa, josta sai entisestään lisää voimia. Maalissa olin siis ajalla 13h 23min 51s. Eli kolmannen kierroksen aika oli 4h 46 min. Ajon jälkeen tuntui, että viimeinen kierros olisi ollut nopeampi kuin toinen. Ilmeisesti pitämäni tauot olivat pidempia vaikka itse ajaminen saatoikin olla nopeampaa. No joka tapauksessa 2 viimestä kierrosta tuli ajettua aika samaa vauhtia ensimmäisen ollessa lyhyiden taukojen takia selvästi nopein.

Lopullinen sijoitus oli 27. Keskeyttäneitä oli viitisentoista, josta voi nopealla laskutoimituksella selvittää, että olin lähes viimeinen joka tuolta matkalta selvisi maaliin. Ei vähennä hyvää fiilistä pätkääkään. Oma tavoite alittui puolellatoista tunnilla.

1. kierros  4.05
sija 30

2. kierros 8.37 (väliaika 5.33)
sija 29

3. kierros (maali) 13.23.51 (väliaika 10.24)
sija 27 / 29 / (44 startanutta)

Spearfish toimi kuin unelma. Ei minkäänlaisia ongelmia. Mäkien nousun helppous yllätti. Selkeästi paras ylämäkipyöräni ikinä. Vänkyräinen On-One Mary -tankokin toimi juuri niin kuin olen lyhyempien lenkien perusteella uumoillutkin. Ranteet ja sormet eivät puutuneet juuri lainkaan. Jopa Metalla, jossa oli 140 mm keula aiheutti sormien ja ranteiden puutuminen todellisia ongelmia etenkin laskuissa. Metaan verrattuna laskuissa sai olla aavistuksen varovaisempi, mutta nopeuteen se ei tuolla radalla vaikuttanut ollenkaan. Ylämäet olivat kuitenkin niin paljon kevyempiä.

Matkan aikana söin pari energiapatukkaa ja yhden ison geelin joka kierroksella. Lisäksi otin uudelle kierokselle kääntöpaikalla aina uuden pullon vahvaa urheilujuomaa. Repussa (1,5 l) pidin vain vettä, jota kului arviolta n. 8 litraa. Näiden lisäksi huoltopaikoilta aina muutama muki vettä, rusinoita, suolaa, vähän banaania sekä jokunen suolakeksi.

Onnistuneen kestävyysurheilusuorituksen aikaan saama adrenaliini ym. humala on kyllä ihmeellinen. Voittamattomuuden tunne on vahva vaikka olinkin melkein viimeinen. Kokonaisuudessaan aivan mahtava reissu, josta jää hyvä fiilis varmasti pitkäksi aikaa. Kiitos MTB-Turun porukalle ja kaikille matkan varrella kannustaneille.