maanantai 16. maaliskuuta 2009

Historia katsaus

Olen tykännyt pyöräilystä ihan lapsesta saakka. Lapsena sitä ajeli huvikseen naapurustossa ja pusikoissa. Kouluikäsenä pyörä oli lähinnä kulkuväline koululle. Lukiossa jo vähän lenkkeilikin. Opiskeluaikoina lenkkeily oli lähes viikoittaista ja työelämään siirtymisen jälkeen pyöräilystä on tullut harrastus ja aika iso osa elämää. Työ- ja koulumatkat olen pääsääntöisesti aina polkenut. Autoa ei ole koskaan tullut hankittua, eli ihan täysin vapaaehtoista työmatkapyöräily ei siis ole (julkinen ahistaa, eikä nykyisessä työpaikassa ole edes oikeastaan vaihtoehto). Tässä pienimuotoinen elämänkertä pyöräilyn näkökulmasta.


Terässiipi kultaiselta 80-luvulta.

Ylä-asteelle oli noin 2 km matka, joka kuljettiin pääsääntöisesti pyörällä. Bussilla en muista koskaan käyneeni. Pahimmilla keleillä taisin mennä kävellen. Pyöränä oli aluksi markettimaasturi ja myöhemmi Grisley Mega 10 tai 20, suunnilleen tämän näköinen. Se oli oikeestaan aika hieno fillari (yläasteikäisen mielestä ainakin), täysjäykkä alumiini 21v maasturi. Kertaalleen se varastettiin ja uusittiin vaakuutuksella.

Lukion 1,5 ensimmäistä vuotta matka oli myös noin 2 km jälkimmäiset 1,5 vuotta noin 6 km. Silloin tällöin kuljin bussilla. Pyöränä oli koko lukion ajan sama Grisley ilman suurempia teknisiä murheita (tai huoltoa).

Lukion-armeijan-opiskelun välissä olin yhteensä noin 1,5 vuotta hanttihommissa. Työmatkaa oli joku 7-8 km. 2001 alkutalveen asti ajelin edelleen samalla Grisleyllä, kunnes sijoitin rahoja ensimmäiseen oikeaan maastopyörääni, Trek 4900. Tämän pyörän myötä oikeastaan alkoi varsinainen pyöräily ihan kuntoilu/harrastus mielessä. Samala mukaan tuli pikkuhiljaa myös pyörän tekniikkaan tutustuminen. Vanhan Grisleyn myin työkaverille, mahtaakohan vielä olla jossain nurkissa?


Trek 4900 myyntikuosissa kesällä 2007.

Opiskeluaikoina poljeskelin 6,5 km:n matkaa läpi vuoden. Pahimpina kurakeleinä ostin bussilipun, koska pukeutumistilat ja säilytysmahdollisuudet olivat hankalat. 2004, jolloin olin Turussa tekemässä lopputyötäni, jäi pyöräilyt aika vähille. Työpaikallekin oli alle kilometrin kävelymatka.

Lukio- ja opiskeluaikana olin tietty kesätöissä ja kuljin matkat pyörällä. Lyhin matka noin 3 km ja pisin lähempänä 15 km.

Turkuun muutin valmistumisen jälkeen 2005, jolloin pyöräily palasi kuvioihin. Tässä vaiheessa laji viimeistään kolahti tosissaan. Alkuvuonna 2006 ostin työmatkapyöräksi Tunturi F500:n. Nykynen työmatka on 8,7-12 km riippuen reittivalinnasta.

Syksystä 2005 syksyyn 2006 ajelin 4900:lla omin päin vaihtelevia (parhaimmillaankin ainoastaan XC:tä) lenkkejä. F500 oli lähinnä työmatkapyöränä. Syksyllä 2006 osallistuin viattomana MTB-Turun porukkalenkille. Sen lenkin jälkeen ei paluuta normaaliuteen enää ollut.

Loppuvuodesta 2006 ostin uuden jäykkäperän (Trek 8000). Tätä ennen olin päivittänyt 4900:een keulan, kiekot ja voimansiirron, mutta jostain syystä päädyin kuitenkin hankkimaan uuden. 4900 myytiin kesällä 2007 originaali keulalla ja uusi keula erikseen (Marsun MX comp jotakin. Ihan hyvä ilmakeula muuten).

2007 ajoin Lohjan ja Tahkon uudella Trekillä ja heinäkuussa talissa hirnui jo Meta. Tästä eteenpäin historia löytyykin jo suunnilleen tästä blogista.

Ei kommentteja: